• Pénzakadémia Alapítvány
    Pénzakadémia Alapítvány

    A Pénz-Navigátor számára fontos a társadalmi felelősségvállalás, ezért kiemelt támogatói vagyunk a Pénzakadémia Alapítványnak, amely a pénzügyi kultúra fejlesztéséért dolgozik.

    Bővebben...
  • Nyugdíjtervezés
    Nyugdíjtervezés

    Időszerű és felkészült tervezéssel elérhetjük azt, hogy időskorunkban elfogadható színvonalon éljünk, s felkészüljünk a megnövekedett kockázatok kezelésére. 

    Bővebben...
  • Portfólió átvizsgálás
    Portfólió átvizsgálás

    Teljeskörűen és objektíven átvizsgáljuk meglévő pénzügyi megoldásait, szerződéseit, s egy analízis során javaslatokat fogalmazunk meg élethelyzetével és céljaival kapcsolatban.

    Bővebben...
  • Pályázatok
    Pályázatok

    Egy vállalkozás életében kiváló lehetőséget jelent vissza nem térítendő támogatások elnyerése. Az Ön cége sem maradhat le egyetlen, számára releváns támogatásról sem! 

    Bővebben...
  • Befektetések
    Befektetések

    Megtaláljuk az Ön számára legjobb megoldásokat, melyekkel eligazodhat a befektetési lehetőségek rengetegében. 

    Bővebben...
  • Cafeteria
    Cafeteria

    Ha kérdése van a cafeteriáról, itt megtalálja a választ. 

    Bővebben...

Cafeteria rendszer

Cafeteria szabályok 2018-tól

cafeteriaA 2017-ben jelentősen átalakított cafeteria rendszer jogcímei most nem változtak. Ugyanazok a béren kívüli juttatások és egyes meghatározott juttatások adhatók

A munkáltatóknak továbbra is érdemes nagy hangsúlyt fektetniük a hatékony megoldások kiválasztására.

Keretszabályok

2018 január 1-től így alakul az adóteher a béren kívüli juttatások után.

A 15 %-os szja mellett, továbbra is + 14 %-os EHO fizetési kötelezettséggel kell számolni, amelyet a juttatás értékének 1,18-szoros értéke alapján kell figyelembe venni. Így 2018-től a kedvező adózású juttatások összes terhe továbbra is 34,22%. A számítás menete: 1,18*(15+14)%.

A többi, „egyes meghatározott juttatás"-nak minősülő cafeteria elem után pedig: 1,18*(15% szja+ 19,5% EHO), azaz összesen 40,71% közterhet kell megfizetni. (Ez az adóteher tehát kicsit csökkent, hisz 2017-ben még 22% EHO fizetési kötelezettséggel járt, összesen 43,66%-kal.)

A szorzó tehát 2017-hez képest nem változott, maradt 1,18.

Az értékhatárok is változatlanok maradnak.

2018-tól is csak a SZÉP kártya és a 100.000 forintig juttatott pénzösszeg lehet kedvezményes adózású, melynek együttes értéke nem haladhatja meg az évi 450 ezer forintot a versenyszférában, a közszférában pedig a 200 ezer forintot.

Felső plafon továbbra is érvényes a teljes, adókedvezményt élvező cafeteria elemekre:

Az egyes juttatások egyéni kerete mellett együtt is figyelni kell a kiadott összértéket, hogy ne lépje túl az éves 450.000 forintos (közszféra 200.000 forintos) keretet. E keret felett ugyanis a juttatások után összesen 43,66% közterhet kell fizetni.

Az éves keret figyelembevétele:

Évi 450.000 forint, ami kétféleképpen jöhet ki:

a, A teljes 450.000 forintot SZÉP kártyán keresztül adják.

b, Vagy évi 100.000 forintot készpénz fizetésével + 350.000 forintot SZÉP kártyán keresztül adnak.

Az utalvány formájában nyújtott juttatás esetén, ha az utalvány visszaváltható, vagy készpénzre váltható nem minősül utalványnak. Fontos azonban, hogy a visszaváltás lehetősége megvan azokban az esetekben, amikor a munkáltató az általa bármely okból fel nem használt (a munkavállaló részére ki nem osztott) utalványokat kívánja visszaváltani.

Fontos szabály még:

  • A decemberi juttatás attól függően adózik, hogy mikor kerül kifizetésre, vagy átadásra. Ezért pl. papíralapú utalvány átadása esetén átvételi elismervényt kell alkalmazni.
  • A lakáscélú hiteltámogatás esetén nemcsak közvetlenül a lakás vásárlásához, hanem a már fennálló hitel törlesztéséhez nyújtott támogatás is adómentes munkáltatói lakáscélú támogatásnak minősülhet meghatározott feltételek teljesülése mellett.
  • A sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sporteseményre szóló belépőjegyet, bérletet a jövőben nemcsak sportesemény-szervező tevékenységet folytató szervezetek, hanem más kifizetők, juttatók is adhatnak adómentesen a magánszemélyeknek, méghozzá összeghatártól függetlenül.
  • A Mobilitás célú lakhatási támogatás, a feltételek teljesülése esetén a minimálbér 40, 25, vagy 15 %-áig adómentes
  • Megjelent a Diákhitel törlesztés támogatása adómentes elemként. A támogatás mértéke az előírt diákhitel törlesztő részletek mértékéig terjedhet, de maximum a minimálbér 20 %-át adhatja adómentesen a munkáltató havonta.
  • Az élethosszig tartó befektetési egységekhez kötött életbiztosítások (ahol a gazdálkodó szervezet a szerződő és a magánszemély a kedvezményezett) rendszeres biztosítási díjának adómentessége 2018.01.01-jétől megszűnik, ezen juttatások után az egyes meghatározott juttatásokra vonatkozó adóterhet kell megfizetni, amennyiben költségként elszámolja a munkáltató.

 

Összefoglaló táblázat

Cafeteria elemek adózása 2018-ban

Juttatás megnevezése

Adóteher mértéke

Kedvezményes korlát

Kockázati életbiztosítás, csoportos élet-, baleset- és egészségbiztosítás

0%

Adó- és járulékmentes havonta a minimálbér 30%-ig

Kulturális szolgáltatásokra szóló belépő/bérlet és könyvtári beiratkozási díj

0%

Évi 50 000 Ft-ig adómentes

Sporteseményre szóló belépőjegy/bérlet

0%

Korlátlan értékben, amennyiben az adott sportrendezvény a sportról szóló törvény hatálya alá tartozik

Lakáscélú támogatás

0%

A meghatározott feltételek teljesülése esetén 5 éven belül legfeljebb 5 millió forintig.

Mobilitás célú lakhatási támogatás

0%

A feltételek teljesülése esetén havonta a minimálbér 40, 25 vagy 15%-áig

Óvodai, bölcsődei díjak térítése

0%

A tényleges költségek mértékéig

Diákhitel törlesztés támogatása

0%

A diákhitel törlesztő részletek mértékéig, de maximum a minimálbér 20 % havonta

Készpénz kifizetés béren kívül

34,22%

100.000 Ft/év

Széchenyi Pihenő Kártya
(SZÉP kártya)

   

- Szálláshely alszámla

34,22%

225.000 Ft/év

- Vendéglátás alszámla

34,22%

150.000 Ft/év

- Szabadidő alszámla

34,22%

75.000 Ft/év

Munkahelyi meleg étkeztetés

40,71%

Korlátlan

Erzsébet-utalvány

40,71%

Korlátlan

Helyi utazási bérlet térítése

40,71%

Közlekedési társaság tarifája

Iskolakezdési utalvány

40,71%

Korlátlan

Önkéntes nyugdíjpénztári hozzájárulás

40,71%

Korlátlan

Önkéntes egészségpénztári hozzájárulás
Önsegélyező pénztári hozzájárulás

40,71%

Korlátlan

Egyéni vállalati nyugdíj- és un. "horgony" program, whole life biztosítások

40,71%

A rendszeres befizetés is adóköteles. (ahol a szerződő a gazdálkodó szervezet és a kedvezményezett a magánszemély)

Egyes meghatározott juttatások, és a kedvezményes adózású elemek keret felett juttatott összege

40,71%

Korlátlan


 

A legoptimálisabb juttatási elemek kiválasztásához vegye fel a kapcsolatot velünk, kérjen egy független szakvéleményt és egy díjmentes konzultációt!

Kapcsolat

 

 

Az egyes juttatások szabályozása

2018-ban is adómentesen adható:

 

Kockázati életbiztosítások, csoportos élet- és balesetbiztosítások, + az egészségbiztosítások is!

A sokáig korlátozás nélkül adható kockázati (visszavásárlási értékkel nem rendelkező) élet,- egészségbiztosításoknak is van egy törvényi korlátja. Havonta a minimálbér 30%-ig téríthet ilyet a munkáltató.

Célja: a megfelelő élet- és balesetbiztosítási védelem biztosítása a dolgozóknak. a kockázati biztosításokkal a cég nemcsak a dolgozókról, hanem egy váratlan balest esetén a dolgozók hozzátartozóiról is gondoskodni tud és ezzel akár nem kívánt munkaügyi pereket is képes megelőzni.

Az SZJA tv. 1. sz. melléklet:

6. A károk megtérülése, a kockázatok viselése körében adómentes:

6.3. a kockázati biztosítás más személy által - az ugyanazon díjat fizető személy által ugyanazon biztosítottra tekintettel egy hónapra vonatkozóan a minimálbér 30 százalékát meg nem haladóan - fizetett díja (azonos szolgáltatási tartalommal rendelkező csoportos biztosítás esetében a fizetett díj egy biztosítottra jutó része), ide nem értve, ha a biztosítási díj e melléklet más pontja szerint adómentes;

Lényeges pontok:

  • Cég a szerződő, biztosítottak a cég munkavállalói.
  • Egyénileg választható szolgáltatási csomagok (lehet differenciálni).
  • Teljes mértékben költségként leírható, havonta a minimálbér 30%-ig adómentes.

 

 Sporteseményre szóló belépő/bérlet

2018-ban is korlátlan értékben adómentes, amennyiben az adott sportesemény a sportról szóló törvény hatálya alá tartozik.

SZJA tv. 1. sz. melléklet:

8. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.28. az ingyenesen vagy kedvezményesen

a) juttatott, a sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet;

Lényeges pontok:

  • Ezt a juttatást nem saját sportolásukra költhetik majd a dolgozók, hanem valóban egy versenyre, bajnokságra, meccsre szóló belépőt, bérletet vásárolhatnak vele. Így a fitneszbérlet, uszodabérlet nem számolható el ilyen címen adómentesen.
  • Ez a juttatás az 1. sz. melléklet adómentes juttatása, így ennek értékét nem kell beleszámítani az 450.000 forintos összkeretbe.

 

Kulturális szolgáltatásokra szóló belépőjegy

Adómentes 50.000 Ft/év értékhatárig.

SZJA tv. 1. sz. mellélet:

8. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.28. az ingyenesen vagy kedvezményesen

b) a kifizető által ugyanazon magánszemélynek az adóévben legfeljebb 50 ezer forint értékben juttatott, kulturális szolgáltatás igénybevételére - muzeális intézmény és művészeti létesítmény (kiállítóhely) kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra, közművelődési tevékenységet folytató szervezet által nyújtott kulturális szolgáltatás igénybevételére - szóló belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj, ide nem értve a Széchenyi Pihenő Kártya szabadidő alszámlájára utalt munkáltatói támogatást;

 

Lakáscélú támogatás

SZJA tv. 1. sz. melléklet:

2. A lakáshoz kapcsolódóan adómentes:

2.7.a munkáltató által lakáscélú felhasználásra a munkavállalónak hitelintézet vagy a kincstár útján, annak igazolása alapján nyújtott, vissza nem térítendő támogatás (ideértve a munkáltató által lakáscélú felhasználásra nyújtott kölcsön elengedett összegét, továbbá a lakáscélú felhasználásra hitelintézettől vagy korábbi munkáltatótól felvett hitel visszafizetéséhez, törlesztéséhez nyújtott támogatást is) a vételár vagy a teljes építési költség 30 százalékáig, de több munkáltató esetén is a folyósítás évét megelőző négy évben ilyenként folyósított összegekkel együtt legfeljebb 5 millió forintig terjedő összegben, feltéve, hogy a lakás nem haladja meg a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendeletben meghatározott méltányolható lakásigényt (lakáscélú munkáltatói támogatás);

munkáltatónak lehetősége van rá, hogy méltányolható lakásigény esetén támogassa a dolgozók korábban felvett lakáshitelének visszafizetését. Minden olyan feltételt, amelyet eddig biztosítani kellett a lakáscélú támogatás adómentességéhez, ugyanúgy biztosítani kell a hiteltörlesztés támogatása esetében is:

  • A támogatást "hitelintézet útján, annak igazolása mellett" lehet  folyósítani. Tehát pénzintézeten, ill. a Magyar Államkincstáron keresztül kell adni.
  • A támogatás mértéke pedig "maximum 5 millió forintig" terjedhet összevontan 5 éven belül.
  • A támogatás a vásárlási vagy építési ktg. 30%-ig terjedhet.
  • Méltányolható lakásigényre adható. (12/2001-es kormányrendelet)

Ki kaphatja?

A lakáscélú támogatás igénybe vételéhez munkáltató-munkavállaló jogviszony szükséges. A személyi feltételeknél az úgynevezett méltányolható lakásigény a legkritikusabb pont. (12/2001-es kormányrendelet) 

A támogatás folyósítása:

Mindenképpen pénzintézeten keresztül. Hiteltörlesztésnél a munkavállaló lakáscélú hitelszerződéssel kell rendelkezzen, amelyről a pénzintézet egy igazolást állít ki.

A támogatás két formája:

  • Egyösszegű támogatás. Ez előtörlesztésnek minősül, s a bank hirdetményében közzétett díj megfizetése mellett lehetséges, amelynek megfizetése a munkavállalót terheli.
  • A lakáscélú kölcsön havi törlesztésének támogatása.

 

Mobilitás célú lakhatási támogatás-albérlet térítése

SZJA tv. 1. sz. melléklet:

2. A lakáshoz kapcsolódóan adómentes:

2.11. az ugyanazon munkáltató által nyújtott mobilitási célú lakhatási támogatás havi értékéből a) a foglakoztatás első 24 hónapjában a minimálbér 40 százalékát, b) a foglakoztatás második 24 hónapjában a minimálbér 25 százalékát, c) a foglakoztatás b) pont szerinti időszakát követő 12 hónapban a minimálbér 15 százalékát meg nem haladó összeg, figyelemmel a 9. pont 9.7. alpont előírásaira is; 9.7. A munkáltató által nyújtott mobilitási célú lakhatási támogatás adómentességével kapcsolatos szabályok

Fontos:

Amennyiben a legalább heti 36 órában foglalkoztatott munkavállaló állandó lakóhelye több mint 60 kilométerre van a munkahelytől vagy a tömegközlekedéssel való utazás meghaladja a 3 órát, akkor lehetőség nyílik 2017- ben, hogy a munkáltató beszálljon a munkavállaló albérletének fizetett díjába, feltéve, hogy a munkavállaló nem rendelkezik a munkahelyhez közeli lakással. A 89. paragrafus kiegészítése alapján a már régebben munkaviszonyban lévők esetén is alkalmazható ez a támogatás a minimálbér 40 százalékáig adómentesen.

 

Óvodai, bölcsődei díj

8. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes: 8.6. az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott c) bölcsődei, óvodai szolgáltatás, bölcsődei, óvodai ellátás;

A költségtérítés kiterjedhet az étkezés költségire is.

 

Diákhitel törlesztés támogatása

7. Egyéb indokkal adómentes:

7.38. a hallgatói hitelrendszerről szóló kormányrendelet b) szerinti hallgatói hitelszerződés alapján fennálló tartozás törlesztéséhez a munkavállaló számára kifizetett juttatás, a munkaviszony fennállásának időtartama alatt a munkavállalót terhelő előírt kötelező diákhitel törlesztő részlet erejéig, de havonta legfeljebb a minimálbér 20 százalékáig terjedő összegig;

2018-ban a munkáltató adómentesen adhatja ezt a támogatást a munkavállalójának az előírt kötelező diákhitel törlesztő részletek mértékéig, de maximum a minimálbér 20 százalékáig havonta.

  

A kedvező adózású juttatásokra vonatkozó SZJA tv. 71. paragrafusa az alábbiak szerint módosult:

 

Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP kártya)

71. § (1) Béren kívüli juttatásnak minősül - ha a juttató a munkáltató - a munkavállalónak az adóévben

b) a Széchenyi Pihenő Kártya

ba) szálláshely alszámlájára utalt, kormányrendeletben meghatározott szálláshely- szolgáltatásra felhasználható — több juttatótól származóan együttvéve — legfeljebb 225 ezer forint támogatás;

bb) vendéglátás alszámlájára utalt, melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra felhasználható — több juttatótól származóan együttvéve — legfeljebb 150 ezer forint támogatás;

bc) szabadidő alszámlájára utalt, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, kormányrendeletben meghatározott szolgáltatásra felhasználható — több juttatótól származóan együttvéve — legfeljebb 75 ezer forint támogatás;

A Kormány 2011. április 12-én hirdette ki a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP kártya) kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló 55/2011 számú kormányrendeletet.

A SZÉP kártya mind a munkavállalók, mind a munkáltatók, mind az elfogadóhelyek számára jelentősen kisebb kiadással jár, mint az üdülési csekk.

A SZÉP kártyával 3 különböző féle „alszámlát” tudunk kezelni:

a.) Szálláshely kártya alszámla: A szálláshely kártya számlájára utalt éves maximum 225.000 Ft-ot az alakuló kormányrendeletben rögzítésre kerülő szállodai, fürdőhelyi szolgáltatások igénybevételére használhatják majd a dolgozók.

b.) Vendéglátás kártya alszámla: A vendéglátás kártya számlájára utalt éves max. 150.000 Ft, melegkonyhás vendéglátó-helyeken a kormányrendeletben meghatározott étkezési szolgáltatásra használható fel. Ezen keresztül lehet további étkezési támogatást biztosítani a munkavállalók számára (ez ráadásul az előző szakaszban leírt étkezési támogatástól függetlenül adható).

c.) Szabadidő kártya alszámla: A szabadidő kártya számlájára utalt éves maximum 75.000 Ft, a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló, kormányrendeletben meghatározott szolgáltatásokra költhető el. (pl. konditerem, masszázs stb.)

Ezzel a SZÉP kártya keretösszege összesen évi 450.000 forint. Egyetlen kártyának biztosítania kell a lehetőséget, hogy a 3 alszámlát kezelni tudja a felhasználó. Ezekbe a keretekbe bele kell számolni a más juttatótól származó összegeket is, így ez egy nyilatkozatot igényel majd a dolgozóktól.

A Széchenyi-pihenőkártyára utalt összegek felhasználhatóságának határideje: az összeg a juttatás évét követő második év május 31-ig használható fel.

 

Juttatott pénzösszeg (Készpénz kifizetés béren kívül)

71. § (1) Béren kívüli juttatásnak minősül - ha a juttató a munkáltató - a munkavállalónak az adóévben

a) juttatott pénzösszegnek az éves keretösszeget meg nem haladó része;

(6) E § alkalmazásában

e) éves keretösszeg

ea) évi 100 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll;

eb) a 100 ezer forintnak a munkavállaló által az adott munkáltatónál az adóévben a juttatás alapjául szolgáló jogviszonyban töltött napokkal arányos összege, ha a munkavállaló munkaviszonya csak az év egy részében áll fenn;

ec) évi 100 ezer forint, ha a magánszemély munkaviszonya a magánszemély halála miatt szűnik meg.

Tehát ezen 100.000 forint munkaviszonyban töltött napokkal arányos részét fizethetjük ki pénzben a munkatársunk számára kedvező adózással.

 

Egyes meghatározott juttatások

 

Étkezés támogatása:

Munkahelyi étkeztetés

Az étkezési támogatás nagyon kedvelt juttatási forma. Amennyiben a munkáltató telephelyén van olyan étkezőhely, mely munkahelyi (üzemi) étkeztetésnek minősülő szolgáltatást biztosít, akkor ezen keresztül adhatunk étkezést a munkavállalóinknak.

Ennek kiadására sok módszer létezik: - van, ahol az étkezőhely feljegyzi, ki, mennyit evett, és a munkáltatónak számláz - máskor valami azonosítóval, utalvánnyal, kártyával követhető a dolgozói felhasználás, majd ez alapján számolunk el az étkezőhellyel. A munkahelyi étkeztetés nyilvántartásához mindenképpen kell egy havi lista, amin szerepel, hogy egy-egy dolgozó mennyi juttatást kapott ebben a formában. Amennyiben nem rendelkezünk étkezőhellyel, akkor is lehetőségünk nyílik a 70. paragrafus 1a) alapján egyes meghatározott juttatásként étkezési támogatást adni.

Erzsébet-utalvány

Papíralapú vagy elektronikus utalvány pénzt helyettesítő fizetőeszköz, mellyel a dolgozó vásárolhat. Az elektronikus utalvánnyal a fizetés kártyaterminálon keresztül lehetséges. Az Erzsébet-utalvány fogyasztásra kész étel vásárlására és vendéglátóhelyeken is felhasználható lesz. Így egy bolti vásárláskor, de vendéglőben is fizethetünk vele.

 

Iskolakezdési támogatás

Iskolakezdési támogatásnak minősül az a juttatás, amelyet a munkáltató a közoktatásban (vagy bármely EGT-államban ennek megfelelő oktatásban) részt vevő gyermekre, tanulóra tekintettel a tanév első napját megelőző 60. naptól a kibocsátás évének utolsó napjáig tankönyv, taneszköz, ruházat vásárlására jogosító - papír alapon vagy elektronikus formában kibocsátott - utalvány formájában juttat, feltéve, hogy a juttatásban részesülő magánszemély a juttató olyan munkavállalója, aki az említett gyermeknek, tanulónak a családok támogatásáról szóló törvény vagy bármely EGT-állam hasonló jogszabálya alapján családi pótlék juttatásra vagy hasonló ellátásra jogosult szülője, gyámja (ide nem értve a gyermekvédelmi gyámot) vagy e szülőnek, gyámnak (ide nem értve a gyermekvédelmi gyámot) vele közös háztartásban élő házastársa, és a juttatásra való jogosultság feltételeinek fennállásáról a munkáltatónak nyilatkozatot tesz;

Lényeges pontok:

  • Iskolakezdési támogatás az általános iskolai vagy középiskolai tanulmányait az adott év szeptemberében folytató gyermekekre alapozva adható.
  • A családi pótlékra jogosult szülő és vele egy háztartásban élő házastársa kaphatja, azaz egy közös gyermek után mindkét szülő igénybe veheti, ha ezek a pontok igazak rá.
  • A tanévkezdést megelőző és azt követő 60 napon belül adható, számolható el.
  • Kiadásának módjai: csak utalvány formájában nyújtható, az elszámolás 2013-tól már nem történhet a munkáltató nevére szóló számla alapján. (Kizárólag tankönyv, taneszköz, ruházati számlák fogadhatóak el.)

 

Önkéntes nyugdíjpénztár

Béren kívüli juttatásnak minősül a magánszemély javára munkáltatói/foglalkoztatói havi hozzájárulásként átutalt összeg az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztár(ak)ba.

Önkéntes nyugdíjpénztári, egészségpénztári, önsegélyező pénztári hozzájárulást immár több juttató is adhat a munkavállalónak az érintett hónapban 40,71%-os közteherrel. (Tehát a munkavállalónak nem kell nyilatkoznia, hogy mástól nem kap ilyen juttatást.)

 

Egészségpénztár/Önsegélyező pénztár

Az egészségpénztári szolgáltatás célja: egészségügyi, egészség megőrzési szolgáltatások biztosítása a munkavállalók részére. Így például: gyógyüdülés, egészségügyi szolgáltatások, gyógyszertári termékek, szemészet, optika, gyógyászati segédeszközök, fogászat stb.

Béren kívüli juttatásnak minősül a magánszemély javára munkáltatói/foglalkoztatói havi hozzájárulásként átutalt összeg az önkéntes kölcsönös egészségpénztár(ak)ba/önsegélyező pénztár(ak)ba.

Önkéntes nyugdíjpénztári, egészségpénztári, önsegélyező pénztári hozzájárulást immár több juttató is adhat a munkavállalónak az érintett hónapban magasabb közteherrel. (Tehát a munkavállalónak nem kell nyilatkoznia, hogy mástól nem kap ilyen juttatást.)

Mindegyik önkéntes pénztári fajtára vonatkozik

az 1993. évi XCVI. törvény az Önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról. E törvény 12. paragrafusa értelmében a törvényességhez még az alábbiakat kell betartani.

12. § (1) Munkáltatói tag az a természetes vagy jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság, aki a pénztárral kötött szerződés alapján munkavállalójának tagdíjfizetési kötelezettségét egészben vagy részben átvállalja (munkáltatói hozzájárulás).

(2) A munkáltatói hozzájárulási kötelezettséget vállaló munkáltató a munkáltatói hozzájárulásból egyetlen olyan munkavállalóját sem zárhatja ki, aki nála legalább hat hónapja munkaviszonyban (közalkalmazotti, közszolgálati, szolgálati jogviszonyban) áll. A munkáltató munkavállalóként mindhárom típusú pénztárban egyidejűleg is vállalhat hozzájárulási kötelezettséget.

(3) A munkáltatói hozzájárulás - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - minden pénztártag munkavállalóra nézve azonos összegű vagy a munkabérének azonos százaléka, amelyet a munkáltató köteles az alkalmazott által választott pénztártól függetlenül egységesen megállapítani. A munkáltató a hozzájárulás megállapításakor pénztártípusonként különbséget tehet. A munkabér százalékban meghatározott munkáltatói hozzájárulás esetén a munkáltató meghatározhatja a hozzájárulás legkisebb és legnagyobb összegét is.

8) Amennyiben a tag azt a munkáltatótól írásban kéri, a munkáltató a kérelmezı tag javára vállalt munkáltatói hozzájárulás teljes összegének, vagy egy részének teljesítését szüneteltetheti vagy megszüntetheti. Egyebekben a munkáltató a munkáltatói hozzájárulás teljesítését kizárólag valamennyi pénztártag alkalmazottjára kiterjedően szüneteltetheti vagy szüntetheti meg. E rendelkezéstől érvényesen nem lehet eltérni.

(9) A (8) bekezdésben foglaltaktól eltérően a munkáltató szüneteltetheti a munkáltatói hozzájárulás fizetését azon időszakokra, amikor a tag munkaviszonya szünetel, illetve munkabér a részére nem jár. Ennek feltételeit a munkáltatónak valamennyi pénztártag munkavállalójára nézve azonos módon kell meghatároznia.

Lényeges pontok:

  • A munkáltató az önkéntes pénztári hozzájárulásból egyetlen munkavállalóját sem zárhatja ki, aki nála legalább 6 hónapja munkaviszonyban van. Ez azt jelenti, hogy a pénztári hozzájárulásra mindenki jogosult lesz az első 6 hónap munkaviszony után.
  • Minden jogosult munkavállalónak egységes mértékben kell munkáltatói hozzájárulást fizetni az önkéntes pénztárakba, hacsak ő ennek szüneteltetéséről írásban nem nyilatkozik. Tehát ha valaki nem kér, vagy kevesebbet kér, arról írásos nyilatkozat szükséges, még akkor is, ha a juttatási rendszerben a dolgozók válogathatják össze, hogy egy adott keret értékéig, milyen fajta juttatást kérnek.

 

Helyi bérlet

Kizárólag helyi közlekedésre alkalmas bérlet számolható el, amelynek számlája a munkáltató nevére szól. Az házon belül szabályozható, hogy a dolgozó vásárolja meg a bérletet, és az ellenértékét téríti meg a munkáltató, vagy a munkáltató veszi meg a bérletet, és azt osztja szét a dolgozói között. Összege a közlekedési társaság tarifája szerinti.

Ha ez a kérdés egy picit is elgondolkodtatta, vegye fel a kapcsolatot velünk, kérjen egy objektív, független szakvéleményt és egy díjmentes konzultációt!

Jelentkezzen itt!