• Befektetések
    Befektetések

    Megtaláljuk az Ön számára legjobb megoldásokat, melyekkel eligazodhat a befektetési lehetőségek rengetegében. 

    Bővebben...
  • Pályázatok
    Pályázatok

    Egy vállalkozás életében kiváló lehetőséget jelent vissza nem térítendő támogatások elnyerése. Az Ön cége sem maradhat le egyetlen, számára releváns támogatásról sem! 

    Bővebben...
  • Cafeteria
    Cafeteria

    Ha kérdése van a cafeteriáról, itt megtalálja a választ. 

    Bővebben...
  • Portfólió átvizsgálás
    Portfólió átvizsgálás

    Teljeskörűen és objektíven átvizsgáljuk meglévő pénzügyi megoldásait, szerződéseit, s egy analízis során javaslatokat fogalmazunk meg élethelyzetével és céljaival kapcsolatban.

    Bővebben...
  • Nyugdíjtervezés
    Nyugdíjtervezés

    Időszerű és felkészült tervezéssel elérhetjük azt, hogy időskorunkban elfogadható színvonalon éljünk, s felkészüljünk a megnövekedett kockázatok kezelésére. 

    Bővebben...
  • Pénzakadémia Alapítvány
    Pénzakadémia Alapítvány

    A Pénz-Navigátor számára fontos a társadalmi felelősségvállalás, ezért kiemelt támogatói vagyunk a Pénzakadémia Alapítványnak, amely a pénzügyi kultúra fejlesztéséért dolgozik.

    Bővebben...

Cafeteria rendszer

Cafeteria szabályok 2024-ben

Annak ellenére, hogy a munkabérek adóterhei évről-évre kicsit kedvezőbbek, nem versenyezhetnek a béren kívüli kedvezményes adózású, illetve adómentes juttatásokkal.

cafeteria 640A munkáltatóknak így továbbra is érdemes nagy hangsúlyt fektetniük a hatékony megoldások kiválasztására.

Keretszabályok

2024-ben így alakul az adóteher a béren kívüli juttatások után.

Az eddig jól megszokott juttatásokat adóteher szempontjából 4 csoportba sorolhatjuk:

  • teljesen adómentes elemek
  • kedvezményes adózású elemek
  • egyes meghatározott juttatások
  • jövedelemként adózó juttatások

Az adó mértéke:

A kedvezményes adózású elemek esetén 15 %-os szja mellett, + 13 %-os Szocho fizetési kötelezettséggel kell számolni, ez összesen 28 %. Így jelenleg a kedvező adózású juttatások után összesen 28%-os adót kell fizetni.

Az éves arányosítandó rekreációs keretösszeg évi 450 ezer forint.

A többi, „egyes meghatározott juttatás"-nak minősülő cafeteria elem esetén pedig az átadott érték 1,18 szorosa után kell megfizetni az adót, vagyis 1,18*(15% szja + 13% Szocho), ami összesen 33,04% közterhet jelent.

A jövedelemként adózó elemek esetében ugyanazokat az adóterheket kell megfizetni, mint a bér után. Az eddig közkedvelt juttatási elemek nagy része ebbe a csoportba került. Adó- és járulékfizetési kötelezettség terheli a munkavállalót és a munkáltatót is.

Az egyes csoportok:

2024-ben adómentességet élvez:

Borászati termék ajándékozása:

A munkáltató közvetlenül a borászati üzemengedélyestől megvásárolt, megfelelő palackozott borászati termékeket adhat ajándékba (üzleti, csekély értékű), illetve nyújthat vendéglátás keretében adómentesen.

Újdonság, kerékpár használatra:

A munkavállaló adómentesen biztosíthat használatra a törvényi előírásnak megfelelő kerékpárt a munkavállalójának.

„8. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.44. kifizető által biztosított - kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített - kerékpár magáncélú használata.”

Továbbá:

Vírusteszt, védőoltás

A munkáltató nevére szóló számla alapján téríthető a védőoltás, járványügyi szűrővizsgálat költsége.

Illetve a megszokott elemek

A kulturális szolgáltatásra szóló belépő/bérlet, sportrendezvényre szóló belépő/bérlet és az óvodai, bölcsődei ellátás költsége. A sportrendezvényre szóló belépőt korábban korlátlan értékben adhatták a munkáltatók, mostantól azonban az értéke az éves minimálbér összegéhez kötött. Ide sorolható még a munkavégzéshez szükséges munkaruházat (egyenruha, védőruha, formaruha).

Egyes meghatározott juttatásként adózik:

  • Az önkéntes pénztárakba (egészségpénztárba, nyugdíjpénztárba) célzott szolgáltatásra, munkáltató által befizetett összeg. (Kivételt képez az önsegélyező pénztár. Az önsegélyező pénztárba fizetett célzott szolgáltatás befizetésekor a munkáltató nem adózik, viszont a szolgáltatás igénybevételét követően a magánszemélynek kell egyéb jövedelemként megfizetni a juttatás közterheit. Az igénybe vett szolgáltatás értékének 87%-a után kell megfizetnie a 13%-os szociális hozzájárulási adót, valamint a 15%-os személyi jövedelemadót. Az adóteher így az igénybe vett szolgáltatás értékének 26,05 %-a.)
  • A Szép kártya esetén, amennyiben a juttatás túllépi az alszámlák keretösszegét, vagy a Szép kártyára történő juttatás teljes értéke átlépi az éves keretet (lsd. feljebb).
  • Csekély értékű ajándék vagy ajándék utalvány
  • ­Hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó étkezés vagy más szolgáltatás révén a magánszemélynek juttatott adóköteles jövedelem.
  • Tanulószerződéssel, együttműködési megállapodással vagy hallgatói munkaszerződéssel foglalkoztatott tanuló részére ingyenesen/kedvezményesen átadott termék / nyújtott szolgáltatás.
  • Csoportos kockázati biztosítások (lsd. alul). A munkáltató köthet olyan élet-, baleset-, betegségbiztosítást a munkavállalójára, amely pénzt fizet a káreseménykor (baleset, betegség), de olyat is, amely nem csak pénzt fizet a dolgozóknak egy betegség esetén, hanem „privát” orvosi szolgáltatást nyújt.

Jövedelemként adózó elemek:

  • Önkéntes pénztári tagdíjátvállalás. Jövedelemként adózik, de igénybe vehető utána adójóváírás (teljes teher jóváírással 46,62 %)
  • Utazási bérlet – helyi utazási bérlet formájában vagy az erről szóló számla ellenében.
  • Mobilitási célú lakhatási támogatás – munkáltató által a munkavállaló albérletéhez való hozzájárulás.
  • Diákhitel támogatás – a munkáltató által átvállalt diákhitel törlesztés összege.
  • Lakáscélú támogatás – lakásszerzéshez, építéshez, felújításhoz adott munkáltatói hozzájárulás összege.
  • Munkahelyi étkezés – utalvány formájában, a munkáltató saját munkahelyi (üzemi) étkezőhelyén.
  • Iskolakezdési támogatás – általános-, közép-, szakiskola tanulóira tekintettel a tanuló gyermeket nevelő szülők tanévkezdési költségeihez nyújtható. A juttatást kizárólag utalvány formájában lehet adni, mely tankönyv, taneszköz vagy ruházat megvételére jogosít.
  • Üdülési szolgáltatás – a munkaadó saját nyaralójában évente a minimálbér összegéig adható a munkavállaló, illetve közeli hozzátartozója javára.
  • Nem csoportos kockázati életbiztosítás, baleset- és egészségbiztosítás.

Összefoglaló táblázat

Cafeteria elemek adózása 2024-ben

Juttatás megnevezése

Adóteher mértéke

Kedvezményes korlát

Kulturális szolgáltatásokra szóló belépő/bérlet és könyvtári beiratkozási díj

0%

Évente a minimálbér értékéig adómentes

Sporteseményre szóló belépőjegy/bérlet

0%

Évente a minimálbér értékéig adómentes

Óvodai, bölcsődei díjak térítése

0%

A tényleges költségek mértékéig adómentes

Vírusteszt, védőoltás költségének térítése

0%

A tényleges költségek mértékéig adómentes

Munkaruházat

0%

Munkavégzéshez szükséges munkaruházat (egyenruha, védőruha, formaruha)

Munkába járás térítése

0%

Közigazgatási határon kívülről történő munkába járás térítésköteles 86%-ban, de adómentesen adható 100%-ban is.

Utazási költségtérítés

0%

Gépjárművel történő munkába járás esetén a munkáltató minimum 9 Ft/km, de akár 15 Ft/km költségtérítést is adhat adómentesen munkanaponként a munkavállalója részére

Borászati termék ajándékozása

0%

A munkáltató közvetlenül a borászati üzemengedélyestől megvásárolt, megfelelő palackozott borászati termékeket adhat ajándékba (üzleti, csekély értékű), illetve nyújthat vendéglátás keretében adómentesen.

Széchenyi Pihenő Kártya
(SZÉP kártya)

28% 450.000 Ft/év

Csoportos kockázati biztosítás (élet, baleset, egészség, szolgáltatásfinanszírozó)

33,04%

Korlátlan

Célzott szolgáltatás egészségpénztárba, nyugdíjpénztárba

33,04%

Korlátlan

Célzott szolgáltatás
önsegélyező pénztárba

33,15%

Korlátlan. Az adót a munkavállaló fizeti az igénybe vett szolgáltatás értéke után.

Céges telefon magánhasználata

33,04%

nyilvántartás nélkül a telefonszámla végösszegének 20 százaléka

Csekély értékű ajándék (ajándék utalvány)

33,04%

évente három alkalommal adható a minimálbér 10%-áig

Önkéntes nyugdíjpénztári, egészségpénztári, önsegélyező pénztári hozzájárulás (tagdíjátvállalás)

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik, de igénybe vehető utána adójóváírás (teljes teher jóváírással 41,6 %)

Kockázati életbiztosítás, csoportos élet-, baleset- és egészségbiztosítás

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik

Diákhitel törlesztés támogatása

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik

Lakáscélú támogatás

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik

Mobilitási célú lakhatási támogatás

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik

Iskolakezdési támogatás

jövedelemként adózik

Jövedelemként adózik

 A legoptimálisabb juttatási elemek kiválasztásához vegye fel a kapcsolatot velünk, kérjen egy független szakvéleményt és egy díjmentes konzultációt!

Kapcsolat

 

 

Az egyes juttatások szabályozása

2024-ben adómentesen adható:

Sporteseményre szóló belépő/bérlet

Csak a minimálbér értékig adható éves szinten adómentesen, amennyiben az adott sportesemény a sportról szóló törvény hatálya alá tartozik.

SZJA tv. 1. sz. melléklet:

  1. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.28. a kifizető által ugyanazon magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott

a) a sportról szóló törvény hatálya alá tartozó sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet;

…az adóévben legfeljebb - az a) és b) pont szerinti juttatási körben külön-külön - a minimálbért meg nem haladó értékben…

Lényeges pontok:

  • Ezt a juttatást nem saját sportolásukra költhetik a dolgozók, hanem valóban egy versenyre, bajnokságra, meccsre szóló belépőt, bérletet vásárolhatnak vele. Így a fitneszbérlet, uszodabérlet nem számolható el ilyen címen adómentesen.
  • A sportesemény sportrendezvénynek minősül: sportszervezet vagy sportszövetség által versenyrendszerben vagy azon kívül, résztvevők jelenlétében megtartott verseny, mérkőzés.

Kulturális szolgáltatásokra szóló belépőjegy

Adómentes egy évben a minimálbér értékéig. Már nem lehet utalvány formájában adni.

SZJA tv. 1. sz. mellélet:

  1. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.28. a kifizető által ugyanazon magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott

b) kulturális szolgáltatás igénybevételére (muzeális intézmény és művészeti létesítmény (kiállítóhely) kiállítására, színház-, tánc-, cirkusz- vagy zeneművészeti előadásra, közművelődési tevékenységet folytató szervezet által nyújtott kulturális szolgáltatás igénybevételére) szóló belépőjegy, bérlet, továbbá könyvtári beiratkozási díj az adóévben legfeljebb - az a) és b) pont szerinti juttatási körben külön-külön - a minimálbért meg nem haladó értékben, feltéve, hogy a belépőjegy, bérlet - a magánszemélynek ki nem osztott (nem juttatott) belépőjegyek, bérletek visszaváltása kivételével - nem visszaváltható, továbbá azzal, hogy nem adómentes az említett juttatásokra szóló utalvány;

Óvodai, bölcsődei díj

  1. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.6. az ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott

c) bölcsődei, óvodai szolgáltatás, bölcsődei, óvodai ellátás, ideértve azt is, ha a kifizető a bölcsődei, óvodai szolgáltatás térítési díját a magánszemély nevére kiállított számla alapján téríti meg;

A költségtérítés kiterjedhet az étkezés költségeire is, és a munkáltató nem csak a munkáltató, hanem a munkavállaló nevére szóló számla alapján is megtérítheti ezt a fajta juttatást.

Vírusteszt, védőoltás

  1. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.39. a kifizető által biztosított védőoltás, járványügyi szűrővizsgálat - a juttatás időpontjától függetlenül

Kerékpár használatba adása

  1. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.44. kifizető által biztosított - kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített - kerékpár magáncélú használata.

2022-ben újdonság, hogy a munkáltató adómentesen biztosíthat a fentieknek megfelelő kerékpárt a munkavállalójának használatra, ami akár magáncélú is lehet.

Borászati termék ajándékozása

    8. A nem pénzben kapott juttatások közül adómentes:

8.45. a juttató által

  • reprezentációs és nem reprezentációs célú vendéglátás keretében,
  • továbbá üzleti ajándékként
  • vagy csekély értékű ajándékként történő juttatás céljából közvetlenül a szőlészetről és borászatról szóló 2020. évi CLXIII. törvény 9. § (1) bekezdése szerinti forgalomba hozatalt kezdeményező borászati üzemengedélyestől palackozott kiszerelésben vásárolt,
  • oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel ellátott borászati termék, valamint az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termék,

azzal, hogy a juttató az ilyen célból beszerzett termékekről olyan nyilvántartást vezet, melyből megállapítható a beszerzés forrása és a termék felhasználásának módja is.

A kedvező adózású juttatásokra vonatkozó SZJA tv. 71. paragrafusa:

Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP kártya)

Az 593/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet módosította az Szja tv. 71. § (1) bekezdését, amely alapján béren kívüli juttatásnak minősül

a) szálláshely-szolgáltatásra,

b) melegkonyhás vendéglátóhelyeken (ideértve a munkahelyi étkeztetést is) étkezési szolgáltatásra,

c) a szabadidő-eltöltést, a rekreációt, az egészségmegőrzést szolgáló szolgáltatásra

felhasználható, az éves rekreációs keretösszeget - több juttatótól származóan együttvéve sem - meg nem haladó mértékű támogatás.

Az éves arányosítandó rekreációs keretösszeg 450 e Ft.

Az éves rekreációs keretösszeg

a) évi 450 ezer forint, ha a munkavállaló munkaviszonya egész évben fennáll;

b) a 450 ezer forintnak a munkavállaló által az adott munkáltatónál az adóévben a juttatás alapjául szolgáló jogviszonyban töltött napokkal arányos összege, ha a munkavállaló munkaviszonya csak az év egy részében áll fenn;

c) évi 450 ezer forint, ha a magánszemély munkaviszonya a magánszemély halála miatt szűnik meg.

Egyes meghatározott juttatások:

Csoportos kockázati biztosítás

A munkáltató köthet olyan élet-, baleset-, betegségbiztosítást a munkavállalójára, amely pénzt fizet egy káreseménykor (baleset, betegség), de olyat is, amely nem csak pénzt fizet a dolgozóknak egy betegség esetén, hanem „privát” orvosi ellátást, szolgáltatást biztosít.

89. Adóköteles biztosítási díj:

a) magánszemély biztosítottra kötött biztosítási szerződés alapján más személy által fizetett díj (ide nem értve a magánnyugdíjpénztár által biztosítóintézettől történő járadékvásárlás ellenértékét) a biztosított magánszemélynél,

b) csoportos biztosítás esetén

ba) - ha az a biztosítási szerződés alapján másként nem határozható meg - a csoportos biztosítás díjának a magánszemélyre arányosan jutó része, vagy

bb) - ha a magánszemélyre jutó díj arányosítással sem állapítható meg - a csoportos biztosítás díja.

90. Személybiztosítás: az élet-, a baleset- és a betegségbiztosítás.

91. Kockázati biztosítás: az olyan személybiztosítás, amelynek sem lejárati szolgáltatása, sem visszavásárlási értéke nincs, azzal, hogy kockázati biztosításnak minősül a kockázati biztosítási elemeket is magában foglaló biztosítások esetében az igazoltan elkülönített kockázati biztosítási rész is, de nem minősül kockázati biztosításnak az olyan biztosítás - akkor sem, ha a biztosító teljesítését biztosítási esemény váltja ki -, ha az adott biztosítási szerződés vonatkozásában a biztosítási feltételek szerint a biztosító teljesítésének összege nem haladhatja meg az adott biztosítási szerződésre befizetett biztosítási díj és az azzal kapcsolatosan képződő hozam együttes összegét.

Az elmúlt években többféle értelmezés is volt a csoportos kockázati biztosítások adózásával kapcsolatban, kétféle megközelítés volt:

Amennyiben a munkáltató a jóhiszemű eljárása ellenére nem képes megállapítani az egy főre jutó jövedelmet, akkor egyes meghatározott juttatásként adózik a biztosítás díja. Ha megállapítható volt ez egy főre jutó jövedelem, akkor pedig jövedelemként adózott ez a magánszemélynél. (Ezt nehéz volt megállapítani, s nyomon követni.)

Ezt a bizonytalanságot oldotta fel a NAV 2020. májusi tájékoztatója:

„A más személy által magánszemélyek javára kötött csoportos (a biztosítottak száma kettő vagy annál több magánszemély) kockázati biztosítás más személy által fizetett osztatlan díja – minden további vizsgálat nélkül, arra való tekintettel, hogy az ilyen biztosítások díja a biztosítási időszak alatt számtalan okból változhat, és emiatt a magánszemélyek jövedelmét sem lehet biztonsággal és egyértelműen meghatározni, illetve ennek kísérlete, illetve a folyamatos korrekciók aránytalanul nagy erőfeszítést igényelnének minden érintett szereplőtől – az Szja törvény 3. §-a 89. pontjának bb) alpontja alapján adóköteles, így arra az Szja törvény 70. § (6) bekezdése b) pontjának – egyes meghatározott juttatásokra vonatkozó – rendelkezését kell alkalmazni.”

Ezek alapján a csoportos biztosítások egyes meghatározott juttatásként adóznak.

Önkéntes nyugdíjpénztárba, egészségpénztárba fizetett munkáltatói célzott támogatás

  1. § (1) Egyes meghatározott juttatásnak minősül (2) Egyes meghatározott juttatásnak minősül az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló törvény előírásai szerint célzott szolgáltatásra - kivéve a kiegészítő önsegélyező szolgáltatásra - befizetett összeg.

(Kivételt képez az önsegélyező pénztár. Az önsegélyező pénztárba fizetett célzott szolgáltatás befizetésekor a munkáltató nem adózik, viszont a szolgáltatás igénybevételét követően a magánszemélynek kell egyéb jövedelemként megfizetni a juttatás közterheit.)

A célzott szolgáltatás megvalósítása mindig egy szerződéskötéssel kezdődik. Vagyis a munkáltatónak szerződést kell kötnie az érintett pénztárral, hogy a szolgáltatási körből mely szolgáltatást vagy szolgáltatásokat (vagy nem kíván korlátozással élni) kívánja biztosítani az érintett munkavállalói kör számára.

Csekély értékű ajándék

  1. § (6) Egyes meghatározott juttatásnak minősül a) az évi három alkalommal - az erre vonatkozó nyilvántartás vezetése mellett - csekély értékű ajándék révén juttatott adóköteles jövedelem; (9) E § alkalmazásában a) csekély értékű ajándék: a minimálbér 10 százalékát meg nem haladó értékű termék, szolgáltatás;

Évente háromszor a minimálbér 10 százalékig adhat ajándékot vagy ajándékutalványt a munkáltató.

Amennyiben ajándék termék vagy szolgáltatás helyett ajándékutalványt kíván adni, annak meg kell felelnie az szja. törvény rendelkezéseinek:

  1. § (3) Ha a juttatás utalvány, készpénz-helyettesítő fizetési eszköz, e törvény külön rendelkezése alapján vagy annak hiányában is akkor minősül e § szerinti juttatásnak, ha a juttatási feltételek alapján megállapítható, hogy az mely termékre, szolgáltatásra, vagy milyen termék- vagy szolgáltatáskörben használható fel, továbbá ha az utalvány - a magánszemélynek ki nem osztott (nem juttatott) utalványok visszaváltása kivételével -nem visszaváltható, és egyebekben a juttatás körülményei megfelelnek a 70-71. § rendelkezéseinek.

Ha ez a kérdés egy picit is elgondolkodtatta, vegye fel a kapcsolatot velünk, kérjen egy objektív, független szakvéleményt és egy díjmentes konzultációt!

Jelentkezzen itt!